Bent u een KMO-ondernemer en geeft u opleiding of advies aan andere ondernemers? Dan is de KMO-Portefeuille Audit iets voor u. Op deze pagina zullen we ingaan op hoe u kunt profiteren van deze audit en de overheidssteun voor uw kmo-klanten.
Als u een dienstverlener bent voor opleiding of advies en wilt worden geregistreerd voor de kmo-portefeuille, moet u eerst een audit doorlopen bij een erkend auditbureau. Dit is een belangrijke stap om te kunnen profiteren van de voordelen van de kmo-portefeuille, zoals financiële steun voor opleidingen en adviesdiensten.
Wilt u direct een afspraak voor een kennismaking plannen? Neem dan contact op via +32 14 48 07 30 of plan een online kennismaking.
Wat is een kmo-portefeuille?
De Vlaamse overheid hecht veel waarde aan de versterking van kleine en middelgrote Vlaamse ondernemingen (kmo’s). Daarom heeft de overheid een subsidiemaatregel ingesteld voor ondernemingen. Medewerkers kunnen opleidingen volgen en/of de onderneming kan professioneel advies inwinnen met subsidie: de ‘kmo-portefeuille’. Voorwaarde voor het verkrijgen van de subsidie is dat de opleiding of het advies bevorderend is voor het kernproces van de onderneming, daarnaast moest het worden verstrekt door een geregistreerd dienstverlener voor de kmo-portefeuille.
Voor wie is de kmo-portefeuille registratie geschikt?
Indien uw opleidingen of adviezen gericht zijn op verbetering van kernprocessen van Vlaamse kmo’s, dan komen deze voor subsidie via de kmo-portefeuille in aanmerking. Via de kmo-portefeuille verlaagt u de drempel voor kmo’s om gebruik te maken van uw diensten. Om het onderscheidende label “geregistreerd dienstverlener voor de kmo-portefeuille” te verkrijgen, moet u via een audit aantonen te werken volgens de kwalitatieve normen die daarvoor zijn opgesteld door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).
Aan welke eisen dient u als kmo-portefeuille dienstverlener te voldoen?
Dit staat in de kmo-p norm welke u hierboven via het Vlaio kunt downloaden. Echter helpen we u graag. Als klant van Brand Compliance kunt u zich inschrijven voor een voorbereidingssessie. Tijdens deze online sessie lopen wij met een kleine groep dienstverleners de kmo-p norm door en geven wij u tips en tricks over hoe u zich het beste kunt voorbereiden.
De audit voor starters
Bent u recent gestart met opleidings- of advieswerkzaamheden? Dan is een registratie ook geschikt voor u! Als startende kandidaat-dienstverlener wordt de audit in twee delen gesplitst. In het eerste deel (startersaudit) wordt u beoordeeld of u ‘startensklaar’ bent voor het uitvoeren van de activiteiten. U bent dan nog vrijgesteld van ‘het bewijs van ervaring’ en de ‘klantentevredenheidspeiling’.
Na een positieve afsluiting van het eerste deel wordt u een toegang verleend voor een periode van twee jaar. Na twee jaar volgt deel 2 (opvolgingsaudit) op de opgedane ervaring en klantentevredenheid. Indien dit deel een positieve uitkomst heeft wordt de einddatum met drie jaar verlengd.
Wie komt in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof? (VOV)
Wilt u in aanmerking komen voor het Vlaams opleidingsverlof dan moet u aan 4 voorwaarden voldoen. Voorwaarde twee vereist dat uw opleidingen worden opgenomen in de opleidingsdatabank voor Vlaamse opleidingsincentives. Enkel opleidingen van geregistreerd dienstverleners worden opgenomen in de databank. Geregistreerd dienstverlener kunt u worden door het behalen van de registratie voor de kmo-portefeuille.
Brand Compliance is een erkend auditbureau
Wij zijn door de Vlaamse overheid aangesteld en voeren graag voor u de audit uit die nodig is om een registratie te behalen. Voordat u de keuze maakt om een registratie aan te vragen of uw bestaande registratie te gaan verlengen, bieden wij u graag de mogelijkheid om tijdens een kennismaking uw vragen te stellen.
Wanneer u klant wordt van Brand Compliance geven wij tijdens een voorbereidingssessie een gedetailleerde toelichting op de te toetsen norm en de voor de audit benodigde voorbereidingen. Onze ervaring bij andere dienstverleners is dat deze voorbereiding ervoor zorgt dat de auditdag zelf uiteindelijk soepel kan verlopen en dat de slagingskans wordt geoptimaliseerd. Pas na deze kennismaking maakt u een keuze of u de audit door ons wilt laten uitvoeren.