+32 14 48 0730 | be-info@brandcompliance.com
België
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
Brand Compliance België
  • KMO-portefeuille registratie
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • BC Academy
  • Over ons
    • Accreditaties
    • Privacy verklaring
Contacteer ons nu
  • KMO-P
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • CyFun
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Academy
    • NIS2 training
    • ISO 27001 training
    • BC 5701 training
  • Over Ons
    • Aanvragen certificatietraject
    • Accreditaties
    • Compliment, klacht of tip
    • Contacteer ons
    • Ons verhaal
    • Uw privacy
    • Vacatures

KMO-portefeuille

5
  • Hoe werkt de kmo-portefeuille registratie?
  • Tips van de Kmo-p auditor
  • Kmo-portefeuille voorbereiding: Goed begonnen is half gewonnen!
  • Combineer uw kmo-portefeuille met het Vlaams Opleidingsverlof
  • Kmo-portefeuille dienstverlener en Vlaams Opleidingsverlof: FAQ

Certificatietraject

10
  • De ultieme checklist voor uw certificering
  • Heeft u binnenkort uw eerste audit
  • Het aanvragen van een certificeringstraject
  • Fase 1 van de initiële audit
  • Fase 2 van de initiële audit
  • Wat is een certificatiecyclus?
  • Afwijkingen managementsysteem
  • Certificaat geschorst of ingetrokken? Zo lost u dat op!
  • Hoelang duurt een ISO-certificering?
  • Overname van certificering

Algemeen

8
  • Het Traffic Light Protocol (TLP): wat betekent dit voor u?
  • De Brand Compliance begrippenlijst
  • Wat is een managementsysteem?
  • Interne of externe audit?
  • Meer over interne audits
  • Tips voor het beschrijven van een goede scope
  • Accreditatie versus certificatie
  • Het gebruik van certificatielogo’s

WSE-label

1
  • Hoe behoudt u uw ESF-subsidie of vraagt u een ESF-project aan?

Best practices

2
  • Uitblinken in informatiebeveiliging: best practices
  • KMO-Portefeuille: best practices

Whitepapers

2
  • Whitepaper BC 9022
  • Whitepaper managementsysteemaudits

NIS2 & Cyberfundamentals

2
  • NIS2 aansprakelijkheid
  • CyberFundamentals & NIS2 in België
Categorieën bekijken

Afwijkingen managementsysteem

afwijkingenAfwijkingen audit #

Een afwijking binnen het managementsysteem kan geconstateerd worden vanuit verschillende bronnen. Vaak komt het uit een interne audit of een audit door een certificerende instelling, zoals Brand Compliance. Maar een afwijking kan ook voortkomen uit een intern/extern signaal of vanuit een klacht.

Soorten afwijkingen #

Afwijkingen bestaan er in twee categorieën, met onderstaande afwijking-definitie:

Belangrijke afwijking #

Het niet voldoen aan een eis die van invloed is op het vermogen van het managementsysteem om de beoogde resultaten te behalen.
* Bijvoorbeeld wanneer er geen interne audits of een directiebeoordeling zijn uitgevoerd.

Minder belangrijke afwijking #

Het niet voldoen aan een eis die niet van invloed is op het vermogen van het managementsysteem om de beoogde resultaten te behalen.
* Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een foutieve versie van een document.

Afwijkingen oplossen #

Het is van belang dat een afwijking binnen het managementsysteem goed en adequaat wordt opgelost. Het afhandelen van afwijkingen kan op verschillende manieren. Het is daarbij belangrijk dat de methode passend is bij de norm waartegen u gecertificeerd wil worden. Er zijn een aantal aandachtspunten welke doorlopen moeten worden om tot een gedegen afhandeling van de afwijking te komen.

We zetten deze aandachtspunten voor u op een rijtje:

  • Oorzaak en omvang vaststellen
    Er zijn verschillende methoden om de oorzaak van de afwijking te achterhalen. De meest bekende methoden die gebruikt kunnen worden zijn bijvoorbeeld het visgraatmodel of de 5 times why methode.
  • Correctie op de afwijking
    Als bekend is wat de omvang van de afwijking is, kan er een correctie op plaatsvinden. Hierbij wordt in feite alles hersteld wat (in het verleden) verkeerd is gegaan.
  • Corrigerende maatregelen treffen
    Om herhaling te voorkomen dienen er zogenaamde ‘corrigerende maatregelen’ genomen te worden om de vastgestelde oorzaak weg te nemen.
  • Verificatie
    Nadat de corrigerende maatregelen genomen zijn, dient gecontroleerd te worden of de maatregelen hebben gewerkt. Komt de afwijking niet meer voor onder dezelfde omstandigheden, dan hebben de genomen corrigerende maatregelen gewerkt en kan de afwijking afgesloten worden. Hebben de corrigerende maatregelen onvoldoende gewerkt dan is het mogelijk dat u niet de juiste grondoorzaak heeft geïdentificeerd.

Termijnen #

In de sluitingsbijeenkomst van de audit worden eventuele afwijkingen binnen het managementsysteem die de Lead Auditor tijdens de audit heeft geconstateerd aan u gecommuniceerd. U ontvangt een afwijkingenformulier dat u dient in te vullen. Dit afwijkingenformulier dient zowel voor belangrijke als minder belangrijke afwijkingen binnen een vastgestelde termijn aangeleverd te worden bij de Lead Auditor.

Vanzelfsprekend mag u de afwijkingen sneller dan de afgesproken termijnen afhandelen. Wilt u bijvoorbeeld zo snel mogelijk uw certificaat ontvangen? Dan kunt u het proces van het oplossen van de afwijkingen versnellen en de formulieren eerder aanleveren. Stem met uw auditor af wat de mogelijkheden zijn rondom het beoordelen van uw formulieren.

Afwijkingen oplossen #

Voor een minder belangrijke afwijking dient u in eerste instantie een plan van aanpak op te leveren. Hierin dient u de oorzaak van afwijkingen te analyseren en te beschrijven welke specifieke correcties en corrigerende maatregelen u toe heeft toegepast of heeft gepland om te gaan toepassen, om de gevonden afwijkingen binnen de vastgestelde termijn weg te werken.

De auditor zal de ingediende correcties, geïdentificeerde oorzaken en corrigerende maatregelen beoordelen, om vast te stellen of deze aanvaardbaar zijn. De doeltreffendheid van correcties en corrigerende maatregelen zal uiterlijk tijdens de eerstvolgende audit door de auditor geverifieerd worden.

Voor een belangrijke afwijking dient u zelf alle stappen, inclusief de verificatie, doorlopen te hebben voordat de doeltreffendheid van correcties en corrigerende maatregelen door de auditor geverifieerd zal worden. Dit proces moet voor een belangrijke afwijking volledig doorlopen zijn voordat overgegaan kan worden tot certificering.

Deel dit bericht:
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
Antwoord niet gevonden? Hoe kunnen we helpen?

Hoe kunnen we helpen?

Bijgewerkt op 28 september 2023
Wat is een certificatiecyclus?Certificaat geschorst of ingetrokken? Zo lost u dat op!
Inhoudsopgave
  • Afwijkingen audit
  • Soorten afwijkingen
    • Belangrijke afwijking
    • Minder belangrijke afwijking
  • Afwijkingen oplossen
  • Termijnen
  • Afwijkingen oplossen

Brand Compliance België B.V.

Uitbreidingstraat 66
2600 Berchem (Antwerpen)

+32 14 48 0730
be-info@brandcompliance.com

VAT nr.: BE0735.675.516

Brand Compliance B.V.

Hambakenwetering 8D2
5231 DC ‘s-Hertogenbosch

+31 73 220 2000
info@brandcompliance.com

Chamber of Commerce nr.: 32101659
VAT nr.: NL8130.78.854.B01

Brand Compliance Nordics AB

Vasagatan 16 2 TR
111 20 Stockholm

+31 73 220 2015
info@brandcompliance.com

Org.nr: 559238-1387

© Copyright 2025 Brand Compliance