Hoe werkt de kmo-portefeuille?
De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Medewerkers kunnen opleidingen volgen en/of de onderneming professioneel advies inwinnen met subsidie: de ‘kmo-portefeuille’. Een voorwaarde voor het verkrijgen van de subsidie is dat de opleiding of het advies bevorderend is voor het kernproces van de onderneming, daarnaast moet het worden verstrekt door een geregistreerd dienstverlener voor de kmo-portefeuille. Kleine ondernemingen krijgen 30% steun en middelgrote ondernemingen 20% steun. Het maximale steunplafond per jaar is € 7.500 euro steun.
Enkele voorbeelden van gesubsidieerde opleidingen zijn:
- Een opleiding om je verkooptechnieken bij te schaven;
- Een training van vaardigheden met de computer of social media;
- Een bijscholing rond boekhouding, fiscaliteit en recht;
- Een training van communicatieve vaardigheden.
Enkele voorbeelden van gesubsidieerde adviezen zijn:
- Een communicatieplan opstellen;
- Een marketingplan opstellen;
- Een marktanalyse maken;
- Een investeringsanalyse maken;
Wanneer opleidingen of adviezen gericht zijn op verbetering van kernprocessen van Vlaamse kmo’s, dan komen deze voor subsidie via kmo-portefeuille in aanmerking. Via deze subsidie wordt de drempel verlaagd voor kmo’s om gebruik te maken van de diensten en zich op die manier verder te ontwikkelen als organisatie. Om het onderscheidende label ‘geregistreerd dienstverlener voor de kmo-portefeuille’ te verkrijgen, moet er via een audit worden aangetoond te werken volgens de kwalitatieve normen die daarvoor zijn opgesteld door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Deze audit dient uitgevoerd te worden door een onafhankelijk en door het VLAIO erkend auditbureau.
Brand Compliance is door de Vlaamse overheid aangesteld als erkend auditbureau en voert graag de audit uit die nodig is om de kmo-portefeuille registratie te behalen. Wij bieden u een kennismaking waarin de organisatie de kans krijgt vragen te stellen met betrekking tot de audit en de kmo-portefeuille norm. Daarnaast wordt er gedetailleerde toelichting gegeven op de audit en de voorbereidingen die hiervoor nodig zijn.
De kmo-portefeuille is er ook voor starters #
Wanneer een organisatie recent gestart is met opleidings- of advieswerkzaamheden dan is de kmo-portefeuille ook geschikt! Als startende kandidaat-dienstverlener wordt de audit in twee delen gesplitst. In het eerste deel wordt beoordeeld of de organisatie ‘startensklaar’ is voor het uitvoeren van de activiteiten. De organisatie is dan vrijgesteld van ‘het bewijs van ervaring’ en de ‘klantentevredenheidspeilingen’. Na een positieve eerste audit wordt er toegang verleent voor een periode van twee jaar. Na twee jaar volgt opnieuw een kmo-portefeuille audit op de opgedane ervaring en klantentevredenheid. Indien deze audit een positieve uitkomst heeft wordt de einddatum met drie jaar verlengd.
Wilt u meer weten over wat de kmo-portefeuille registratie voor u kan betekenen? Schrijf u dan in voor de (online) kennismaking. Wilt u graag direct contact? Bel dan naar +32 (0)14 48 07 30 of mail naar be-info@brandcompliance.com en we helpen u graag verder!