+32 14 48 0730 | be-info@brandcompliance.com
België
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
Brand Compliance België
  • KMO-portefeuille registratie
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • BC Academy
  • Over ons
    • Accreditaties
    • Privacy verklaring
Contacteer ons nu
  • KMO-P
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • CyFun
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Academy
    • NIS2 training
    • ISO 27001 training
    • BC 5701 training
  • Over Ons
    • Aanvragen certificatietraject
    • Accreditaties
    • Compliment, klacht of tip
    • Contacteer ons
    • Ons verhaal
    • Uw privacy
    • Vacatures

KMO-portefeuille

5
  • Hoe werkt de kmo-portefeuille registratie?
  • Tips van de Kmo-p auditor
  • Kmo-portefeuille voorbereiding: Goed begonnen is half gewonnen!
  • Combineer uw kmo-portefeuille met het Vlaams Opleidingsverlof
  • Kmo-portefeuille dienstverlener en Vlaams Opleidingsverlof: FAQ

Certificatietraject

10
  • De ultieme checklist voor uw certificering
  • Heeft u binnenkort uw eerste audit
  • Het aanvragen van een certificeringstraject
  • Fase 1 van de initiële audit
  • Fase 2 van de initiële audit
  • Wat is een certificatiecyclus?
  • Afwijkingen managementsysteem
  • Certificaat geschorst of ingetrokken? Zo lost u dat op!
  • Hoelang duurt een ISO-certificering?
  • Overname van certificering

Algemeen

8
  • Het Traffic Light Protocol (TLP): wat betekent dit voor u?
  • De Brand Compliance begrippenlijst
  • Wat is een managementsysteem?
  • Interne of externe audit?
  • Meer over interne audits
  • Tips voor het beschrijven van een goede scope
  • Accreditatie versus certificatie
  • Het gebruik van certificatielogo’s

WSE-label

1
  • Hoe behoudt u uw ESF-subsidie of vraagt u een ESF-project aan?

Best practices

2
  • Uitblinken in informatiebeveiliging: best practices
  • KMO-Portefeuille: best practices

Whitepapers

2
  • Whitepaper BC 9022
  • Whitepaper managementsysteemaudits

NIS2 & Cyberfundamentals

2
  • NIS2 aansprakelijkheid
  • CyberFundamentals & NIS2 in België
Categorieën bekijken

Heeft u binnenkort uw eerste audit

Een audit is een systematisch onderzoek dat wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij, om te beoordelen of een organisatie voldoet aan de vereisten van een bepaalde norm of standaard. Het doel van de audit is om de betrouwbaarheid en integriteit van de processen van de organisatie te beoordelen en om eventuele tekortkomingen of risico’s te identificeren. In dit artikel volgt een korte beschrijving van het algemene verloop van een audit, van voorbereiding tot aan afronding.

Voorbereiding #

Voorafgaand aan de audit kan de Lead auditor ter voorbereiding documenten opvragen. Bijvoorbeeld een organigram, directiebeoordeling of overzicht van uw managementsysteem. De Lead Auditor stelt tevens een auditplan op voor de audit. In de weken voorafgaand aan de audit wordt dit plan met u gedeeld.

Start #

De audit zal op de afgesproken datum van start gaan met een openingsbijeenkomst met het management van de organisatie. Voor kleinere organisaties wordt vaak één Lead Auditor ingezet om de audit uit te voeren, voor grotere organisaties zal een Lead Auditor meerdere leden binnen zijn/haar auditteam aansturen. Zo wordt de voortgang van de audit erin gehouden en verloopt het proces efficiënt. De Lead Auditor stelt zichzelf en eventuele teamleden voor en geeft uitleg over het verloop van de audit, de taal van de rapportage, vertrouwelijkheid, de mogelijkheid tot het stellen van vragen etc.

Audit #

audit

Na het openingsgesprek start het daadwerkelijke audit-gedeelte. Door middel van verschillende audittechnieken zal de audit uitgevoerd worden. Er zal worden beoordeeld of de organisatie voldoet aan de vereisten van de norm of standaard door middel van interviews, observaties en controles op documenten en registraties. Er worden bewijsstukken verzameld en geverifieerd.

Afronding #

De bevindingen worden gerapporteerd. De conclusies worden aan de organisatie gepresenteerd tijdens het eindgesprek. Indien nodig worden verbeterpunten gegeven. Eventuele afwijkingen zullen tijdens het eindgesprek met u worden besproken. Na het eindgesprek krijgt u de tijd om de afwijkingen binnen een vastgestelde termijn af te handelen. Op het moment dat alles is afgerond, ontvangt u het certificaat.

Deel dit bericht:
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
Antwoord niet gevonden? Hoe kunnen we helpen?

Hoe kunnen we helpen?

Bijgewerkt op 28 september 2023
De ultieme checklist voor uw certificeringHet aanvragen van een certificeringstraject
Inhoudsopgave
  • Voorbereiding
  • Start
  • Audit
  • Afronding

Brand Compliance België B.V.

Uitbreidingstraat 66
2600 Berchem (Antwerpen)

+32 14 48 0730
be-info@brandcompliance.com

VAT nr.: BE0735.675.516

Brand Compliance B.V.

Hambakenwetering 8D2
5231 DC ‘s-Hertogenbosch

+31 73 220 2000
info@brandcompliance.com

Chamber of Commerce nr.: 32101659
VAT nr.: NL8130.78.854.B01

Brand Compliance Nordics AB

Vasagatan 16 2 TR
111 20 Stockholm

+31 73 220 2015
info@brandcompliance.com

Org.nr: 559238-1387

© Copyright 2025 Brand Compliance