+32 14 48 0730 | be-info@brandcompliance.com
België
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
  • Beglië
  • Nederlands
  • English
Brand Compliance België
  • KMO-portefeuille registratie
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • BC Academy
  • Over ons
    • Accreditaties
    • Privacy verklaring
Contacteer ons nu
  • KMO-P
  • BC 9022 – WSE
  • ISO 27001
  • CyFun
  • ISO 19770-1
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Academy
    • NIS2 training
    • ISO 27001 training
    • BC 5701 training
  • Over Ons
    • Aanvragen certificatietraject
    • Accreditaties
    • Compliment, klacht of tip
    • Contacteer ons
    • Ons verhaal
    • Uw privacy
    • Vacatures

KMO-portefeuille

5
  • Hoe werkt de kmo-portefeuille registratie?
  • Tips van de Kmo-p auditor
  • Kmo-portefeuille voorbereiding: Goed begonnen is half gewonnen!
  • Vlaams Opleidingsverlof voor kmo-portefeuille dienstverleners
  • Kmo-portefeuille dienstverlener en Vlaams Opleidingsverlof: FAQ

Certificatietraject

10
  • De ultieme checklist voor uw certificering
  • Heeft u binnenkort uw eerste audit
  • Het aanvragen van een certificeringstraject
  • Fase 1 van de initiële audit
  • Fase 2 van de initiële audit
  • Wat is een certificatiecyclus?
  • Afwijkingen managementsysteem
  • Certificaat geschorst of ingetrokken? Zo lost u dat op!
  • Hoelang duurt een ISO-certificering?
  • Overname van certificering

Algemeen

8
  • Het Traffic Light Protocol (TLP): wat betekent dit voor u?
  • De Brand Compliance begrippenlijst
  • Wat is een managementsysteem?
  • Interne of externe audit?
  • Meer over interne audits
  • Tips voor het beschrijven van een goede scope
  • Accreditatie versus certificatie
  • Het gebruik van certificatielogo’s

WSE-label

1
  • Hoe behoudt u uw ESF-subsidie of vraagt u een ESF-project aan?

Best practices

2
  • Uitblinken in informatiebeveiliging: best practices
  • KMO-Portefeuille: best practices

Whitepapers

2
  • Whitepaper BC 9022
  • Whitepaper managementsysteemaudits

NIS2 & Cyberfundamentals

2
  • NIS2 aansprakelijkheid
  • CyberFundamentals & NIS2 in België
Categorieën bekijken

De Brand Compliance begrippenlijst

In de wereld van certificeringen komen een hoop specifieke woorden en begrippen voor die in het dagelijks leven niet zo gauw aan bod komen. Wat betekenen ze toch allemaal? We kunnen ons voorstellen dat het u duizelt! Daarom hebben we deze begrippenlijst samengesteld. Bij elk begrip geven we een korte toelichting.

Accreditatie
Een accreditatie is een onafhankelijke bevestiging door een bevoegde instantie over de deskundigheid, onpartijdigheid en onafhankelijkheid van een conformiteitbeoordelende instelling (CBI) – zie verderop voor uitleg CBI.

Afwijking c.q. non-conformiteit
Een auditor, medewerker of klant kan een afwijking vaststellen als niet wordt voldaan aan een eis uit de te certificeren norm. Een afwijking moet opgelost worden om tot certificering over te kunnen gaan. Er bestaan 2 niveaus van afwijkingen: een belangrijke afwijking en een minder belangrijke afwijking.

Audit
Een proces van onderzoeken om objectief bewijs te verkrijgen en het objectief beoordelen van dit bewijs om vast te stellen in hoeverre aan de eisen uit een bepaalde norm wordt voldaan.

Auditbevindingen
De resultaten volgend uit de beoordeling van het verzamelde bewijsmateriaal uit de audit, aan de hand van de auditcriteria.

Auditconclusie
Eindresultaat van een audit na overweging van de auditdoelstellingen en alle auditbevindingen.

Auditcriteria
Het geheel van beleid en procedures waaraan bewijs wordt getoetst.

Auditcyclus
Een auditcyclus betreft de geldigheidsperiode van een certificering. Een nieuwe certificering start met een initiële audit (bestaande uit 2 fasen). De 2 jaren daarop vindt een jaarlijkse controleaudit plaats en daarna volgt een hercertificering, waarin wordt bepaald of de certificering kan worden voortgezet. Wanneer dat zo is ontvouwt zich een nieuwe auditcyclus: wederom 2 jaren een controleaudit en daarna hercertificering. Et cetera.

Auditee
De organisatie waarbij de audit wordt uitgevoerd.

Auditplan
De planning van de activiteiten die worden uitgevoerd tijdens de audit.

Auditprogramma
Het geheel van audits welke zijn gepland in een vastgestelde periode om een certificering toe te kennen en te onderhouden tijdens de auditcyclus.

Auditteam
Eén of meer auditoren van Brand Compliance die de audit uitvoeren. Het auditteam kan ondersteund worden door technisch deskundigen.

Begeleider
Een persoon die door de auditee is aangewezen om het auditteam gedurende de dag te begeleiden.

Certificatie
Een certificatie is een onafhankelijke bevestiging door een conformiteitbeoordelende instelling (CBI) dat producten, managementsystemen of personen aan specifieke eisen voldoen.

Conformiteit
Het voldoen aan een (norm)eis. Conformiteitsbeoordeling is het proces waarin wordt aangetoond of is voldaan is aan de vastgestelde eisen voor een product, proces, dienst, systeem, persoon of instantie.

Conformiteitbeoordelende instelling (CBI)
Een CBI is een instantie die conformiteitsbeoordelingsactiviteiten verricht. Er zijn verschillende vormen van conformiteitsbeoordelingen, bijvoorbeeld testen, certificeren en inspecteren. Certificering is dan ook een van de vormen van conformiteitsbeoordeling.

Correctie
Handeling vanuit een vastgestelde afwijking. Middels een correctie wordt hetgeen hersteld wat (in het verleden) verkeerd is gegaan.

Corrigerende maatregel
Handeling vanuit een vastgestelde afwijking. Om herhaling van een afwijking te voorkomen dienen er zogenaamde ‘corrigerende maatregelen’ genomen te worden waarbij de vastgestelde oorzaak, welke ten grondslag ligt aan de afwijking, weg wordt genomen.

Gedocumenteerde informatie
Informatie die een organisatie moet beheren en onderhouden en het medium waarop deze informatie is vastgelegd.

(Lead) auditor
De medewerker van Brand Compliance die de audit uitvoert. De Lead Auditor is de hoofdverantwoordelijke wanneer er een team van meerdere auditoren is.

Managementsysteem
Alle onderdelen van een organisatie welke nodig zijn om een beleid en doelstellingen vast te stellen samen met de processen die nodig zijn om die doelstellingen te bereiken. Continue verbetering staat centraal binnen een managementsysteem, de zogenaamde PDCA (Plan, Do, Check, Act) cyclus.

Meting
Een vastgesteld proces (methode) om een bepaalde waarde vast te stellen.

Monitoren
Het vaststellen van de werking van een systeem, proces, dienst of activiteit.

Objectief bewijs
Gegevens die het bestaan of de waarheid van iets onderbouwen.

Observator
Een persoon die het auditteam vergezelt, maar formeel niet als auditor optreedt.  Bijvoorbeeld een auditor in opleiding die mogelijk onderdelen van de audit uitvoert onder begeleiding van de Lead Auditor.

Preventieve maatregel
Een maatregel welke wordt genomen om de oorzaak van een mogelijke toekomstige afwijking te voorkomen.

Proces
Alle activiteiten die worden ingezet of gebruikt om een beoogd resultaat te leveren.

Toepassingsgebied (Scope)
Een toepassingsgebied is een activiteit/verrichting waarvoor een organisatie gecertificeerd is of wil worden.

Technisch deskundige
Een medewerker van Brand Compliance die specifieke kennis of deskundigheid aan het auditteam toevoegt, zonder daarbij de rol van auditor te vervullen.

Verificatie
Bevestiging dat aan gespecificeerde eisen is voldaan door het verschaffen van objectief bewijs.

 

Hopelijk heeft deze begrippenlijst u wijzer gemaakt of zaken voor u verduidelijkt. Heeft u nog vragen of mist u begrippen in de lijst? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel dit bericht:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
Antwoord niet gevonden? Hoe kunnen we helpen?

Hoe kunnen we helpen?

Geüpdatet op 28 september 2023
Het Traffic Light Protocol (TLP): wat betekent dit voor u?Wat is een managementsysteem?

Brand Compliance België B.V.

Uitbreidingstraat 66
2600 Berchem (Antwerpen)

+32 14 48 0730
be-info@brandcompliance.com

VAT nr.: BE0735.675.516

Brand Compliance B.V.

Hambakenwetering 8D2
5231 DC ‘s-Hertogenbosch

+31 73 220 2000
info@brandcompliance.com

Chamber of Commerce nr.: 32101659
VAT nr.: NL8130.78.854.B01

Brand Compliance Nordics AB

Vasagatan 16 2 TR
111 20 Stockholm

+31 73 220 2015
info@brandcompliance.com

Org.nr: 559238-1387

© Copyright 2025 Brand Compliance