Tips van de Kmo-p auditor
Dien de subsidieaanvraag op tijd in! #
Het indienen van een subsidieaanvraag dient binnen 14 dagen na start van de prestaties ingediend te zijn. Let hier op en attendeer uw klanten hier ook op! Lees hier de voorwaarden voor het beoordelen van de subsidie-aanvragen.
Erkenning = registratie #
Wist u dat al een aantal jaren de kmo-portefeuille erkenning niet meer bestaat. Het wordt nu ‘dienstverlener voor de kmo-portefeuille’ genoemd. Dit wil ook zeggen dat het erkenningsnummer is gewijzigd in registratienummer en dat erkend dienstverlener, geregistreerd dienstverlener is geworden. Denk u eraan dat u in uw communicatiemiddelen (website, brochures) & klantcommunicatie de juiste terminologie gebruikt?
Controleer normelement A.1 en A.2 nog eens.
Gebruik het juiste ‘dienstverlener voor de kmo-portefeuille’ logo #
Gebruikt u het juiste kmo-p logo op uw communicatiekanalen? Het actuele logo is het groene met “dienstverlener voor de kmo-portefeuille” in wit uitgespaard. De logo’s met “erkenning” en “erkend dienstverlener” zijn verouderd en mag u niet meer gebruiken in uw communicatie.
Heeft de projectuitvoerder voldoende ervaring en competenties en hoe communiceert u dit? #
Communiceer duidelijk naar uw klanten over de ervaring en competenties van de uitvoerende adviseur of docent van de opdracht. De communicatie over ervaring wordt ook opgenomen in offerte, briefing, website, e-mailuitwisseling, etc. Het is niet noodzakelijk dat de naam van de uitvoerende wordt gecommuniceerd, maar wel welke competenties beschikbaar worden gesteld. Lees de module ‘Bewijs van ervaring’ in de kmo-p norm nog eens door om te bekijken of u voldoet aan de normelementen.
Zijn uw vormvereisten nog up-to-date voor al uw documenten? #
De afdeling inspectie van het agentschap Innoveren & Ondernemen voert steekproefsgewijs controles uit op de projecten die gesubsidieerd zijn met de kmo-portefeuille. Controleert u dus zo af en toe eens of uw documenten nog voldoen aan de gestelde eisen.
Meet de klanttevredenheid #
Vergeet u als dienstverlener van de kmo-portefeuille niet de klanttevredenheidspeiling uit te voeren? Het is belangrijk dat al uw klanten hun mening kunnen geven, dus niet alleen uw kmo-portefeuille klanten.
Bij uw volgende kmo audit zal de auditor uw organisatie hier opnieuw op toetsen. Neem module T. van de kmo-p norm nog eens door!
Vergeet de tussentijdse bevraging niet uit te voeren en documenteren #
Documenteer de verwachtingen welke vooraf zijn gesteld en controleer tussentijds of aan de geformuleerde verwachtingen voldaan is. Leg al deze bevragingen vast in een verslag, logboek of klanttevredenheidsonderzoek. Deze dient tijdens de volgende audit overhandigd te worden aan de kmo-p auditor. Lees normelement T.3 nog eens na.